Powszechnie przyjmuje się, że na przedsiębiorczość jako kompetencję składa się wiele elementów. Wcześniej w literaturze polskiej były one określane jako cechy postawy przedsiębiorcze.Inny zestaw kompetencji przedsiębiorczych na potrzeby systemu edukacji opracowano w ramach dużego projektu europejskiego wykonanego na zlecenie Komisji Europejskiej. W efekcie jego realizacji opracowano ramy (tj. model koncepcyjny i szczegółową definicję) kompetencji przedsiębiorczych.
Kompetencje przynależne poszczególnym obszarom są następujące:
1) kategoria „idee i możliwości” (ang. ideas and opportunities) dostrzeganie możliwości, kreatywność, tworzenie wizji, ocena idei (pomysłów), etyka i „zrównoważone” myślenie (ang. sustainable thinking)
2) kategoria „zasoby” (ang. resources) samoświadomość i poczucie własnej skuteczności motywacja i wytrwałość, mobilizowanie zasobów (pozyskanie i zarządzanie zasobami), kompetencje związane z wiedzą finansową i ekonomiczną, mobilizowanie innych.
3) kategoria „działanie” (ang. taking into action) przejmowanie inicjatywy, planowanie i zarządzanie, radzenie sobie z niejednoznacznością, niepewnością i ryzykiem, umiejętność pracy z innymi (współpracy w zespole), ciągłe uczenie się poprzez doświadczenie.
#szkolnafirma