Forma spółdzielni uczniowskich nie jest uregulowana ustawowo. Struktura organów spółdzielni uczniowskich jest kształtowana na podstawie przepisów zawartych w ustawie Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2013 roku, poz.1443), mającej zastosowanie do funkcjonujących na rynku podmiotów spółdzielczych.
Można przyjąć następujące formy spółdzielni uczniowskich:
ze względu na przedmiot działalności:
- usługowa,
- produkcyjna,
- produkcyjno-usługowa,
ze względu na zasięg oddziaływania:
- wewnętrzny,
- zewnętrzny,
ze względu na cele działania:
- społeczno-ekonomiczne z naciskiem na kryterium społeczne.
- społeczno-ekonomiczne z naciskiem na kryterium ekonomiczne.
Do przykładowych działalności spółdzielni uczniowskich należą:
- kupowanie, wyrabianie i przetwarzanie oraz sprzedaż na terenie szkoły artykułów służących zaspokajaniu potrzeb uczniów i pracowników szkoły,
- organizowanie zakupu i sprzedaży towarów, w szczególności: zdrowej żywności, przyborów szkolnych, podręczników w ramach prowadzonego przez spółdzielnię uczniowską sklepiku szkolnego,
- prowadzenie drobnej wytwórczości i wykonywania usług na rzecz placówki oświatowej, w ramach której funkcjonuje spółdzielnia,
- propagowanie idei i zasad spółdzielczych w środowisku szkolnym i lokalnym,
- realizowanie inicjatyw dotyczących propagowania idei zdrowego żywienia,
- realizowanie inicjatyw z zakresu propagowania postaw i działań proekologicznych,
- prowadzenie szkolnej kasy oszczędności pod patronatem instytucji finansowej,
- organizowanie imprez kulturalnych, turystycznych i sportowych z udziałem członków spółdzielni oraz uczniów placówki oświatowej, w której działa spółdzielnia.
#szkolnafirma