W niniejszym wpisie przedstawiamy istotę projektu.
Dziś przybliżymy dla Państwa pojęcie firmy uczniowskiej
W niniejszym wpisie przedstawiamy krótką historię firm uczniowskich w wybranych państwach.
Nasze działania nabierają rozpędu w kolejnej notce na naszej stronie przedstawiamy korzyści płynące dla uczniów z działalności firm uczniowskich.
Spółdzielnia w swojej działalności powinna przestrzegać zasad spółdzielczości ustalonych przez Międzynarodowy Związek Spółdzielczy (ICA) Do zasad tych należą
Kolejny krok to zgoda Rady Szkoły. Założenie spółdzielni uczniowskiej wymaga zgody Rady Szkoły udzielonej na wniosek jej dyrektora. Należy wskazać, że bez zgody Rady Szkoły nie jest możliwe założenie spółdzielni uczniowskiej.
Warto podkreślić, że od wsparcia dyrekcji szkoły zależy powodzenie działalności każdej spółdzielni uczniowskiej. Dyrektor szkoły posiada szerokie kompetencje, które wpływają zarówno na powołanie, działanie, a także likwidację tej działalności.
Zdalny Konwent Przedsiębiorstw Szkolnych - relacja część I - www.SzkolnaFirma.pl Projekt zarządzany przez Fundację Wspólnota Wielopokoleniowa jest współfinansowany przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020 PARTNERZY: - Fundacja Światowy Tydzień Przedsiębiorczości - Fundacja Śląski Inkubator Przedsiębiorczości - Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości - FAJNA Spółdzielnia Socjalna - FAJNA Social Cooperative
Zdalny Konwent Przedsiębiorstw Szkolnych - relacja część I - www.SzkolnaFirma.pl Projekt zarządzany przez Fundację Wspólnota Wielopokoleniowa jest współfinansowany przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa ObywatelskiegoObywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020
W wpisie przedstawiamy inicjatywy uczniów szkół biorących udział w projekcie Inkubator Przedsiębiorczości Szkolnej. Pomysły te mają przyczynić się do krzewienia przedsiębiorczości szkolnej.
Spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą . Spółdzielnia może prowadzić klasyczną działalność gospodarczą (zarobkową), a także działalność społeczną i oświatowo-kulturalną na rzecz swoich członków i ich środowiska.
Na uwagę zasługuje spółdzielnia uczniowska „Rockefeller”, działająca przy Zespole Szkół Ekonomicznych nr 2 w Krakowie. Spółdzielnia ta prowadzi działalność gospodarczą w formie sklepiku szkolnego.
Działająca przy Zespole Szkół Hotelarsko Turystycznych w Zakopanem. Ta aktywna spółdzielnia charakteryzuje się przede wszystkim ukierunkowaniem działań na rozwój wiedzy z obszaru naukowego finansów i rachunkowości, co wpisuje się poniekąd w specyfikę szkoły. Do działań członków tej spółdzielni możemy zaliczyć prowadzenie sprzedaży książek, prowadzenie kawiarni szkolnej, świadczenie usług cateringowych dla społeczności lokalnej.
Pojęcie przedsiębiorczości społecznej może być wyjaśniane na wiele sposobów. Dyskusja na temat znalezienia właściwej definicji wciąż trwa zarówno w środowisku akademickim, jak pośród innych podmiotów zaangażowanych w tę dziedzinę. Najogólniej można wyróżnić cztery elementy składające się na pojęcie przedsiębiorczości społecznej:
Na uwagę zasługuje na pewno Spółdzielnia uczniowska „Nie ma Lipy” działająca przy Zespole Szkół im. Jana Pawła II w miejscowości Lipka. Członkowie tej spółdzielni to przykład ambitnej młodzieży z dużą wyobraźnią. Wartym wspomnienia jest fakt, że młodzież zgromadzona przy spółdzielni „Nie ma Lipy” pomaga nie tylko uczniom, ale i mieszkańcom swojej gminy
Spółdzielnia Uczniowska "Łakomczuch" jest organizacją prowadzoną przez uczniów pod opieką nauczycieli - opiekunów. Działa na podstawie statutu uchwalonego prze Walne Zgromadzenie. Spółdzielnią kieruje Rada Nadzorcza, a podejmowane decyzje wprowadza w życie Zarząd Spółdzielni.
Niedługo minie sto lat od jej wydania, ale zawarte w niej treści są ponadczasowe: zasady ekonomii, handlu i etyki w biznesie są takie same, jakie były sto lat temu.
Ucz biznesu praktycznie! Pozwólmy uczestnikom zajęć zakładać i prowadzić wirtualne firmy w wybranej branży.
W najnowszym wpisie przybliżamy istotę przedsiębiorczości społecznej czym jest oraz jakie korzyści niesie ze sobą.
Jednym z najbardziej popularnych obecnie podejść do organizacji modelu biznesowego i jego komponentów jest tzw. “Model Płótna” (“Business Model Canvas”- BMC). To najczęściej stosowane na świecie narzędzie do tworzenia modelu biznesowego.
Chcesz połączyć przyjemne z pożytecznym i dowiedzieć się,że wartości biznesowe i społeczne można łączyć? Polecamy grę planszową Ekonomia Społeczna.
Praktyczny poradnik w formie PDF: Jak sprawdzać swoje pomysły i tworzyć Minimalnie Gotowe Produkty (MVP).
Przy pomocy narzędzia “Plan Cruncher” można stworzyć jednostronicowe podsumowanie biznesplanu na potrzeby inwestycyjne. Narzędzie zostało skonstruowane tak, by postawić przedsiębiorcy podstawowe pytania, na które powinien odpowiadać każdy biznesplan, a następnie przekształcić odpowiedzi w serię ikon.
Corocznie odbywa się konkurs na najlepiej działającą Spółdzielnię Uczniowską w kraju. Konkurs organizowany jest pod patronatem Krajowej Rady Spółdzielczej.
Okres historyczny powstania i działalności spółdzielni uczniowskich w latach 1900 – 1939 jest na ogół nieźle udokumentowany. Natomiast opis zdarzeń od 1945 r. do czasów obecnych, spotyka się najczęściej w rozproszonych dokumentacjach. Z pewnością powojenne 75-lecie zasługuje na bardziej pogłębiony opis i analizę historyków współczesności, a może zebranie tej wiedzy w popularną książkę dla młodzieży. Spółdzielczość uczniowska przez ponad 40 lat, do transformacji w 1989r. była przedmiotem zainteresowania i pomocy ówczesnych władz państwowych, w tym resortu edukacji narodowej i kuratoriów oświaty,
To jedna z najaktywniejszych spółdzielni uczniowskich czego dowodem są zajmowane czołowe miejsca w konkursach o tematyce spółdzielczej. Zakres realizowanych inicjatyw jest szeroki o czym świadczy opis, pochodzący ze strony o Szarotce: "Spółdzielnia "Szarotka" funkcjonuje prawie od początku istnienia szkoły na Chrobaczem.
Została założona w 1999 roku, ale można powiedzieć, że jej korzenie sięgają roku 1927. Wtedy przy Szkole Podstawowej nr 2 w Lubartowie powstała pierwsza w mieście spółdzielnia uczniowska. Dzisiaj „Karmelka” jest jedną z najprężniej działających tego typu organizacji w kraju. W jej strukturach są prawdziwi młodzi przedsiębiorcy, którzy na razie szlifują swoje talenty pod opieką nauczycielki Małgorzaty Wysoczyńskiej. Prezes spółdzielni, Anna Aftyka, z pasją opowiada o uczniowskiej działalności i jej zaletach: – Dla mnie to wielka przyjemność. Nie siedzę w domu, tylko pomagam. Możemy zrobić coś dla innych, ale też dla siebie- sprawdzić się w każdej sytuacji.
Centrum ds. Wpływu Społecznego “Michigan Ross” tak definiuje to pojęcie: “Znacząca, pozytywna zmiana podejmująca istotne społeczne wyzwanie”. Innymi słowy wpływ społeczny oznacza różnicę pomiędzy sytuacją sprzed i po interwencji, pozytywną zmianę
Tworząc produkt i model biznesowy, przedsiębiorca musi określić optymalny zestaw cech charakteryzujących produkt. Noriaki Kano opracował metody pozwalające ocenić zadowolenie klientów z danego produktu.
Przedstawiamy film z webinarium przeprowadzonego w Mołdawii,które dotyczy przedsiębiorczości szkolnej.
Zgodnie ze ”Słownikiem Biznesu” (“Buisness dictionary”), grant to "nagroda, wkład, prezent lub dotacja (w gotówce lub w postaci rzeczy) przyznawana przez rząd bądź inną organizację (nazywaną cedentem) do realizacji konkretnych celów dla beneficjenta zakwalifikowanego do otrzymania grantu (nazywanego cesjonariuszem).
Istnieje wiele rodzajów współpracy w biznesie. Wyróżnić można m.in. współpracę wertykalną (z dostawcami) i horyzontalną (z innymi producentami). Szczególną formą współpracy jest tzw. “koopetycja” (“coopetition”). To neologizm pochodzący z połączenia słów “kooperacja” (“cooperation”) i “kompetycja” – współzawodnictwo (“competition”). Oznacza ona rodzaj współpracy pomiędzy konkurującymi ze sobą podmiotami, występujący m.in. w Dolinie Krzemowej w Stanach Zjednoczonych.
W przedsiębiorstwie społecznym powinno się zatrudniać ludzi, których sposób rozumienia misji danej działalności pokrywa się z naszym. Dotyczy to każdego poziomu w firmie, nie tylko kadry zarządzającej, również na pozostałych etapach należy szukać odpowiednich ludzi, którzy rozumieją cel przedsiębiorstwa i podzielają pogląd na wpływ społeczny, jaki reprezentuje firma.
W niektórych krajach wizyty w przedsiębiorstwach w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli są organizowane fakultatywnie. Ich celem jest zapewnienie nauczycielom bezpośrednich doświadczeń umożliwiających lepsze rozumienie umiejętności, których pracodawcy wymagają od przyszłych pracowników oraz wzmocnienie powiązań pomiędzy edukacją a pracą zawodową.
Dla rozwoju nauczania przedsiębiorczości w szkołach ważne jest nie tylko kształcenie przyszłych nauczycieli, ale również zapewnienie nauczycielom już pracującym możliwości poznania tej tematyki lub podnoszenia związanej z nią wiedzy i umiejętności.
Poza tradycyjnymi ośrodkami zasobów edukacyjnych, które zapewniają dostęp do materiałów dydaktycznych w zakresie różnych przedmiotów ujętych w programie nauczania, w tym przedsiębiorczości,w jedenastu krajach lub regionach działają instytucje, które pełnią rolę ośrodków wiedzy w zakresie nauczania przedsiębiorczości. Większość z nich zapewnia dostęp do swoich zasobów za pośrednictwem stron lub portali internetowych i jest wspierana finansowo przez władze centralne.
Współpraca to istotny aspekt zarówno przedsiębiorstwa społecznego i ekonomii społecznej, jak również komercyjnego biznesu. Niezależnie od tego, czy celem jest wyłącznie zysk, czy dąży się raczej do osiągnięcia celów społecznych, każde przedsiębiorstwo społecznej już z definicji wymaga kooperacji z innymi ludźmi.
Bycie dobrym liderem polega na samorozwoju. Na szczęście większość kadry zarządzającej w przedsiębiorstwach społecznych traktuje rozwój swoich umiejętności przywódczych jako kluczowe wyzwanie. Pracownicy nie obawiają się inwestować w siebie i szukają okazji, by się uczyć i poszerzać swoje horyzonty.
Kierowanie przedsiębiorstwem społecznym różni się w niektórych aspektach od tego w tradycyjnych firmach, ponieważ przedsiębiorstwa społeczne często mierzą się z wyzwaniami bez formalnego przygotowania w dziedzinie prowadzenia biznesu.
Marka to wizerunek, wspomnienia, skojarzenia, za sprawą których klient identyfikuje produkt. Przedsiębiorca tworzy platformę marki, zawierającą pozycję marki, wartości jaką z sobą niesie, przekaz oraz tożsamość.
Kompozycja marketingowa to zespół instrumentów marketingowych, których przedsiębiorca używa, by dostarczyć produkt/usługę o określonej wartości do klientów i tym samym sfinalizować transakcję. Chodzi o wprowadzenie odpowiedniego produktu na rynek we właściwym czasie i w dobrej cenie.
Mark DiCristina, dyrektor ds. marketingu w firmie MailChimp mawia: “Wszystko jest marketingiem”. Z definicji marketing to proces odkrywania, kreowania i dostarczania wartości satysfakcjonującej grupę docelową i pomagającej generować zyski.
Crowdfunding to proces gromadzenia środków pieniężnych od darczyńców za pomocą strony internetowej, po to, by zrealizować projekt lub przedsięwzięcie biznesowe. Crowdfunding jest najczęściej organizowany w sieci, gdzie osoby zbierające pieniądze prowadzą publiczną kampanię i przyjmują datki.
Design thinking” to kolejne narzędzie do tworzenia produktu (usługi) spełniającego potrzeby konsumenta. Polega na stosowaniu kilku zbieżnych i rozbieżnych.
Przedsiębiorstwa społeczne działają poprzez wykorzystanie zasad biznesu w celu rozwiązywania problemów społecznych, a w wielu przypadkach to niełatwe zadanie. Sytuacja jest wymagająca, a to oznacza, że jedyną gwarancją powodzenia jest zastosowanie odpowiedniego modelu biznesowego.Oprócz tego istnieje też wiele innych elementów mających wpływ na rozwój przedsiębiorczości społecznej.
Proces powstawania biznesplanu to nic innego jak kroki, które należy wykonać i działania, które podejmuje się w trakcie jego opracowywania. Jest on niezwykle ważny dla przedsiębiorców. Skłania ich bowiem do przeanalizowania tych obszarów swojej działalności, które z reguły pozostają poza kontrolą. Na przykład przedsiębiorcy często rezygnują z regularnego sporządzania prognozy zysków i strat, dlatego wymaganie, by przygotować taką analizę już na poziomie tworzenia biznesplanu zmusza ich do wzięcia pod uwagę znaczenia środków pieniężnych dla ich działalności.
W poniższym rozdziale można przeczytać o tym, jak biznesplan pomaga założyć i rozwijać przedsiębiorstwo społeczne. Wiąże się z tym wiele kwestii, na przykład: sprzedaż towaru bądź świadczenie usług, rozwój rynku przy jednoczesnym pokrywaniu kosztów i sald w budżecie. Ale w pierwszej kolejności potrzebna jest całościowa wizja, pozwalająca uchwycić pewne idee i je zrealizować, a zwłaszcza, by zakomunikować innym, że ma się dobrze przemyślane poszczególne aspekty działalności i jest się w stanie podołać wyzwaniu.
- Przedsiębiorstwo społeczne (biznes prospołeczny) polega na tworzeniu wartości społecznej mającej wpływ na grupę docelową i całe społeczeństwo. W przeciwieństwie do tradycyjnych przedsiębiorstw w biznesie społecznym nie chodzi jedynie o aspekt gospodarczy, ale też o tworzenie społecznej, przyjaznej środowisku i zrównoważonej wartości. Przychód firmy zostaje ponownie zainwestowany w pracę dla wspólnego dobra. Zdaniem profesora Muhammada Yunusa (2017) biznes prospołeczny to “firma bez tzw. wypłat dywidendowych, której działalność skierowana jest na rozwiązanie problemu społecznego.” (Source: http://socialbusinessearth.org/definition)
Jeśli spojrzymy na przedsiębiorstwo społeczne w perspektywie holistycznej i przyjmiemy, że wartość społeczna ma docelowo przynosić korzyści całemu społeczeństwu, Cele Zrównoważonego Rozwoju mogą służyć wówczas za wspólne wytyczne oraz narzędzia przydatne do wzajemnego zrozumienia i komunikacji. Co więcej, mogą one stanowić pomoc i wsparcie dla przedsiębiorstw społecznych na polach takich jak: wymiana informacji, negocjacja i współpraca pomiędzy poszczególnymi sektorami.
By zdefiniować przedsiębiorczość społeczną, warto przedstawić cechy odróżniające ją od zwykłej filantropii: Obie dzielności nastawione są na realizowanie misji społecznej i wywołanie pozytywnej zmiany w świecie. Zarówno organizacje charytatywne, jak i przedsiębiorstwa społeczne dążą do przekazania swoich zysków na cel, który przyniesie korzyści wybranej grupie społecznej lub całemu społeczeństwu.
Tworzenie wartości społecznej to kluczowy element przedsiębiorczości społecznej, dlatego tak ważne jest, by przyjrzeć się bliżej znaczeniu tego pojęcia.